Tips på mast för solceller

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Sryd 02 feb 2018 19:58

Just det, gissar att du tänker ögla vajerändarna, vilket man normalt gör med hjälp av linlås. Brukar onekligen fungera, men läste om ett mer idiotsäkert sätt för ett tag sedan. Har inte provat själv, men hade övervägt det åtminstone för öglorna uppe i masttopp (som inte är så lätta att inspektera).

Man gör så här:
1. Skaffar två muttrar (per ögla) som det precis går att få dubblad vajer igenom.
2. Vajern igenom båda, gör ögla, vajer tillbaka genom båda
3. Fram med slägga och lämpligt motstånd (ett städ är förstås idealiskt) och gå loss på muttrarna
4. Voila! Du har nu kallsmidit ditt vajerlås och det lär hålla.

Eller som det kärnfullt beskrevs av en användare på skogsforum.se:

"Virelås till 8mm vire, ta två m16 muttrar och trä viren i en ögla genom bägge, slägga och mothåll kallsmider lätt ihop dom, sitter satan!"

:D
Sryd
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 dec 2017 21:09

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Asson 11 feb 2018 21:21

Tackar för smart tips på wirelås.

Har gjort en kopia på mina beräkningar här, önskar feedback om ni ser något misstag.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Worst case är 93kN med 3kvm solpanel, (blir rejäla vajrar för det)
Då jag har 8m mellan mast och förankringspunkt och mast höjd på 10,5m
Sen är masten en fackverksmast med 3 ben, borde stå emot en hel del, och med 3 vajrar är det inte 1 som tar hela lasten.
Finns vajer för skapligt pris på Ebay.de tex. här:
https://www.ebay.de/itm/DRAHTSEIL-VERZI ... Kcg_o2O9TQ

Vilken dimension borde man sikta på? kan ju bli en vindsnurra i toppen i framtiden åxå som ger mer vindfång.
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav hans 25 feb 2018 08:18

Hej jag har förvirrat haft samma funderingar som dig i flera år nu. Jag har en tolvmeters fackverksmast med gångjärn och vajrar bultade i berget som jag hade ett misslyckat vindkraftverk i toppen på men jag avstår att montera paneler i den då jag är osäker på hur jag egentligen skall beräkna vindbyar som kommer från olika håll och bryter i masten och dels för att passa i systemet måste montera tre stycken paneler vertikalt vilket gör att jag får för mycket skuggning på de nedersta.Jo min ialla fall slutliga lösning för tillfället och drömsenario är den alldeles underbara Net on Net skylten i Uddevalla eller varför inte någon av dom andra skyltarna på Uddevallas köpcentra....inga vajrar,Net on net skulten är troligtvis 12-15 meter hög,rymmer säkert 9st 265wattare så det enda problemet är inköp,montering med kranbil (var nu den skall få plats) framtida service vid eventuell haverier eller kontaktproblem hmm funderar nog ett tag till......
hans
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 sep 2014 21:30

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Asson 26 mar 2018 22:30

Det blir att sätta solcellen halvvägs i första etapen,
ska skaffa en anemometer och sätta i toppen och logga vindstyrkan tänkte jag och utvärdera vad som krävs för slutliga montaget.

När jag suttit och letat divrese olika vajrar så stöter man på lite förkortningar.
Skulle haft nåt lexikon för dessa, några exempel
MBL
Minbrott last
Min brottkraft
Wirebrott gräns
Brotts styrka
Tippar på att dom här är samma sak, har dock för mej att jag sett 2 värden ett som är betydligt lägre än dom på vissa produkter kan inte hitta vart jag sett det ikväll.
Så vilka värden bör jag hålla koll på tex om jag behöver en som klarar 60kN, är det MBL som gäller, eller ligger man på gränsen då?

Sen är storleken alltid angiven i mm, är det diameter eller mm2?
tex den här:
http://www.vajerman.se/vajer-stallina/1 ... rande.html
utförande 1960 N/mm2
Då får man räkna om diamter till mm2 först? 10mm =78,5mm2
78,5 x 1960 = 153860
ja det blir inte en siffra som liknar nåt på den sidan
och får inte ihop det :shock:

nä lite guidning är på sin plats
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Asson 28 mar 2018 23:12

Här var det goans rea!
https://www.marifix.se/sv/artiklar/vaje ... index.html

Tyvärr vet jag inte vad jag behöver ännu.
Har i alla fall köpt en Oregon Scientific WGR800 Trådlös vindmätare och RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver
Ska sätta upp ett system för logging på en raspberry pi
Bara sätta igång och logga vindstyrkan

Enl. mina beräkningar som jag postat tidigare så borde jag ha en 65kN vajer vilket går loss på 23,5kr så är det ju ingen kostnad så kanske slår till, borde vara i överkant
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Föregående

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron