Liten början i alla fall

Liten början i alla fall

Inläggav smidy 09 sep 2015 15:46

Efter som det händer så lite i projekt trådarna så tänkte jag berätta att jag numera är lite grönare, förutom åtta kvm solfångare (som vi haft sedan tidigare, fungerar bra!) så monterade jag lite överblivet material i form av en 58 watts solcell på taket kopplad till en gammal Naps Genio MPPT regulator, tillfälligt ett 60 ah batteri, skall bli två Tudor 50 ah batterier av "cykel modell", Tudor batterierna är fysiskt nästan dubbelt så stora som 60 ah bilbatteriet som används nu vilket jag tycker bådar gott. Strömmen som produceras används till ett mobilt bredbands modem som pendlar mellan 0.3-05 A lite beroende på "arbete" och batteri spänning, en väckar klocka med projektor, tar så lite att Genion inte märker det om radion är av, med radion på 0.1 A och en mobil laddare modell bil-laddare som suger 0.7 A vid mobil laddning. Så hit tills har projektet inte kostat något, Genion byttes ut på min mors stuga pga att den inte fungerade, visade sig vara en spindel som blivit grillad mellan två "ben" på baksidan av ett kretskort, bort med spindel resterna så fungerade den igen :D Sol cellen fick jag av en vän som inte hade användning för den, och Tudor batterierna tog jag vara på när jag var i återvinnings branchen för några år sedan, gav dom då åt samma vän som jag fick solcellen av, han har underhålls laddat dom lite nu och då men inte kommit sig för att ta ut dom till sin stuga pga vikten, han har stugan på en ö, så jag skulle få tillbaka dom :D Tyvärr inga bilder då blåtanden i datorn get upp och bilder tar jag med mobilen...Ska bli intressant att se om den lilla panelen orkar försörja mina förbrukare, om inte så ligger transformatorerna vid respektive förbrukare, så det är bra att stöpsla om till nätström om det visar sig att det inte räcker till :wink:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Liten början i alla fall

Inläggav rolle50 10 sep 2015 09:51

Intresant följer :)
Användarvisningsbild
rolle50
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 01 okt 2011 11:45
Ort: Trollhättan

Re: Liten början i alla fall

Inläggav smidy 11 sep 2015 07:00

Efter några dagar med övervägande soligt väder så verkar det gå på plus iaf, I går morse var batterispänningen nere på 12.3 volt när solcellen började producera och i dag morgon så har jag 12.5 volt, fortfarande med 60 A bilbatteri, så bara jag kommer mig för att hämta Tudor batterierna så antar jag att jag klarar flera mulna dagar utan att vara tvungen att använda nätström till mina 3 förbrukare, men antar att den lilla solpanelen får ett styft jobba att ladda upp den banken om man drar ner den, tiden får utvisa, kanske man blir tvungen att kasta lite pengar på projektet i form av en panel till..
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Liten början i alla fall

Inläggav Bittämjaren 11 sep 2015 17:36

Jag började litet med en UPS till datorn 1990 och sen hände ingenting på några år, men så en dag så skruvade Erik c:a 3år ur glödlampan i sänglampan och stoppade i fingret och klagade på att det gjorde ont !!! Dags att göra någonting åt detta så jag bytte till 24 V glödlampa och kopplade den till UPS'en. Sedan blev det ett batteri utanför UPS'en och mer lampor i fönster o.s.v. Efternågra år lade jag en kabel mellan källare och vinden med en liten elcentral på båda ställena och placerade UPS och batterier i källaren.
Och ännu mer lampor kopplades in och extra spännings/laddaggregat installerades för att hjälpa UPS'en som inte orkade längre.
Sedan blev det ännu mer prylar inkopplade som Dator, PLC, grindlås, utebelysning, Pelletsbrännare och nu till sist även solpaneler och shuntlaster och ännu mer spänningsaggregat och batterier
Jag säger bara: akta dig, det växer snabbt till oanade proportioner, men det är kul
Jag gissar att idag har jag en kontinuerlig strömförbrukning på c:a 4 - 5 A i anläggningen som ökar några A när dekorationsbelysningen tänds morgon och kväll
Och jag ser inga tendenser på att det ska minska.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Liten början i alla fall

Inläggav smidy 12 sep 2015 13:34

Du har helt rätt Bittämjaren, jag har en känsla av att det kommer att spåra ur. Regulatorn (Genio) klarar 2*130 watt solpaneler en MPPT ingång och en vanlig relä ingång, har en känsla att man snabbt växer ur den regulatorn, men iaf i inledningen får regulatorn bestämma effekten på anläggningen. Jag ska höra med dom lokala leverantörerna vad dom tar för solpaneler, men antagligen har dom hutlösa priser och då blir det att beställa av Göran, men då jag bor på Åland så är det lite byråkrati att importera varor som privatperson iom skattegränsen, så är det marginell skillnad att handla lokalt så är det enklare att handla av lokala handlarna.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron