luftsolfångare vs fönster eller hybrid?

luftsolfångare vs fönster eller hybrid?

Inläggav Skylmingamadur 13 apr 2015 15:28

Frågan om skillnaden mellan en luftsolfångare och ett fönster i samma storlek dök upp i en annan tråd, citerad här nedan. Eftersom jag just funderar på att göra en kollektorinsats till fönstren i fritidshuset att använda när jag inte är där så skulle jag vilja fortsätta den diskussionen.

Re: Luftsolfångare på en gång!

Inläggav krikav mån 09 mar 2015, 16:01
Nu när jag håller på med mitt projekt så har det dykt upp en fundering....

Om man jämför en luftsolfångare med ett fönster av samma storlek....
Nog måste väl fönstret ge precis lika mycket (eller snarare mer) effekt än luftsolfångaren?

Luftsolfångarens styrka är att den inte strålar ut en massa värme under vinter och under natten, samt att den är billigare att bygga och installera än fönster..?
Är det något annat jag missat i dessa spekulationer?

krikav

Inlägg: 60
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 23:52

Upp

Re: Luftsolfångare på en gång!

Inläggav smidy mån 09 mar 2015, 19:26
jag vet inte hur du har inrett ditt hem, men högst troligen så är det knappast mattsvart som dominerar färgen i ditt hem. likaså så är det dålig luftcirkulation bakom ett vanligt fönster, tex så lyser solen in på vår nästan svarta soffa och den blir varm, men man känner ingen större värmeström ovan för soffryggen dvs det är dålig värmeväxling mellan soffryggen och luften i rummet. i en solfångare så för man bort (in) värmen som skapas så att ny värme kan skapas.

smidy

Inlägg: 283
Blev medlem: fre 19 nov 2010, 09:08

Upp

Re: Luftsolfångare på en gång!

Inläggav krikav tis 10 mar 2015, 11:42
Att insidan av rummet inte är mattsvart bör inte göra någon märkbar skillnad?
Men enda möjligheten för soljus att komma ut ur rummet utan att absorberas är att reflekteras ett antal gånger på olika ytor i rummet och sedan pricka precis ut genom något fönster.
Bild
(källa: http://rimstar.org/renewnrg/window_cove ... urnace.htm)

I en solfångare för man bort värmen från lådan, men det är väl för att sänka lådans arbetstemperatur och därmed minska värmeförluster ifrån lådan till utomhus.
Att flytta runt värmen då den är inne i rummet borde inte alls fylla samma funktion.
Jag tror inte att det spelar någon större roll i total värmemängd i rummet.

Att du inte känner någon värmeström ifrån soffan som agerar absorbator i det fallet kan jag inte förklara. Jag misstänker att värmen rör sig ifrån soffan ändå.
Jag har i vilket fall som helst ingen fungerande förklaring till var värmen annars skulle ta vägen!
Solen skiner in genom fönstret, landar på soffan och absorberas där, högfrekvent soljus blir till lågfrekvent infraljus... Sedan borde värmen vara "fast" i rummet och kan bara ta sig ut de traditionella vägarna.

krikav

Inlägg: 60
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 23:52

Upp

Re: Luftsolfångare på en gång!

Inläggav smidy tis 10 mar 2015, 14:56
Nu vet jag inte om det går att tillämpa på det här, men energi går som bekant inte att förstöra, bara omvandla, i detta fall omvandla ljus (är väl snarare infrarött ljus) till värme och mörka matta färger är bra på att omvandla ljus till värme och ljusa blanka färger är dåliga på att omvandla ljus till värme, därav jag skrev att du knappast har inrett mattsvart. Vad som händer med energin i ljuset i ett rum vet jag inte, men den blir iaf inte till lika mycket värme-energi som i en solfångare, jämför svart och vit bil en solig dag, den svarta blir mycket varmare än den vita..



Jag tänker mig att alla objekt inomhus strålar ut värme genom fönstret och inte bara det solljus som reflekteras tillbaka.

Hur mycket vinner jag på att sätta in en kollektor av mattsvarta persienner eller rullgardin av aluminiumnät? Och är det någon idé att ha en baksida med kallrasskydd?

Alltså bara fönster, eller fönster med kollektor, eller fönster med kollektor och lådinsats och kanske fläkt. Vad tror ni?

Jag kanske får bygga den i etapper under nästa vinter och se hur temperaturen förändras.
Skylmingamadur
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 mar 2015 15:02

Re: luftsolfångare vs fönster eller hybrid?

Inläggav Fritte 13 apr 2015 18:55

Om man räknar med att alla objekt i huset strålar ut energi i form av värme och ljus så kommer en del av den energin träffa andra objekt och väggar. Långt ifrån allt träffar fönstret. Men om du t.ex. sätter in svarta persienner så har strålningsenergin från dessa inte samma möjlighet att träffa andra objekt eller väggar men desto större möjlighet att träffa just fönstret vilket då borde leda till större energiförlust.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: luftsolfångare vs fönster eller hybrid?

Inläggav Skylmingamadur 13 apr 2015 20:47

Ja, det skulle ju tala emot att bara ha en kollektor. Frågan är vad som händer om man har en baksida med fläkt så att temperaturen håller sig låg på kollektorn. Att man hämta upp den kallaste luften från golvet. Då borde utstrålningen bli låg.

Jag inser att det kanske måste delas upp i två delar. Dels effekten vid direkt solljus, dels effekten över tid med nätter och dåligt väder inräknat.

Vid direkt sol är väl det som vi diskuterar nu. På natten är nog alla överens om att en låda är bäst och där hindrar ju även en persienn utstrålningen. En automatiserad öppning och stängning av persienner/rullgardin vore ju utmärkt, men det är inget jag kommer orka med att bygga.

Just mitt hus står helt utan värmekälla på vintern så det är det scenariot jag utgår ifrån.
Skylmingamadur
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 mar 2015 15:02

Re: luftsolfångare vs fönster eller hybrid?

Inläggav smidy 14 apr 2015 08:49

Om du har "gammalmodiga" fönster med inner och ytterbåge så är det väl rätt enkelt att bygga en "riktig" lsf, ta bort innerbågen och såga till en skiva med samma mått som bågen, en korugerad svartplåt så bred som karmen tillåter och lite kortare än karmen på höjden, såga ett hål uppe och nere i skivan skruva fast plåten på skivan så du får lika stor springa till karmen uppe och nere med distanser mellan plåt och skiva. en fläkt höjer verkningsgraden avsevärt, bäst är nog att sätta fläkten nere och trycka in luft i lsf:en/fönstret, en väldigt enkel fläktstyrning är en solcell, solljus fläkten går, inget solljus fläkten av. fläkt kan man använda en större dator kylfläkt, dom finns som 12 volt direktkoppla solcellen till fläkten, solcellen bör vara någonstans i närheten i effekt som fläkten. solcellen bör helst placeras på väggen bredvid lsf/fönstret då solceller dalar i verkningsgrad med ökande temp, sätter du den i lsf:en så kommer fläkten att sacka i fart ju varmare det blir i lsf:en vilket är lite tvärt emot vad man vill.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron