Automatiserad ställning för solceller på tak

Automatiserad ställning för solceller på tak

Inläggav FlashTec 21 nov 2014 01:23

Hej,

Har funderat lite under dagen hur pass bra gården skulle vara för en större installation av solceller. Nu har säkert detta diskuterats tidigare men då jag inte vet vad jag ska söka efter så är det svårt att göra en vettig sökning.

Har ett tak mot söder med en ungefärlig lutning på 45 grader, 20 meter långt och 3 meter brett i marknivå ( hela byggnaden är cirka 6 meter bred).

Antar att det bästa vore att kunna vinkla dessa åtminstone i en riktning för att kunna följa med årstiderna. Finns det någon bra sida där det visas hur man på ett enkelt sätt kan åstadkomma en sån ställning eller är det inte värt omständigheterna och det är bättre att bara ha dom fast monterade?

Hur många paneler tror ni får plats?

Mvh Johan
FlashTec
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 nov 2014 18:21

Re: Automatiserad ställning för solceller på tak

Inläggav OlleP 22 nov 2014 22:29

20x3 meter är ju riktigt stort.
Utanför Västerås åt enköpingshållet finns en solcellspark som man kan köpa in sig i, precis som med vindkraft, panelerna står på solföljare så uppenbarligen lönar det sig när det blir stort.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Automatiserad ställning för solceller på tak

Inläggav McB 23 nov 2014 14:01

Beror på vilken typ av rörelse du vill ha.
Att följa solen över himlen med rätt riktning och vinkel eller räcker det med justerande vinkel i fast riktning?
Finns massor med sätt att lösa det på beroende på hur tekniskt det ska vara.
Smidigast är ju att nöja sig med vinkeln som inte behöver justeras så ofta.

Någon som har lite siffror på skillnaden mellan solföljare och utan?
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Automatiserad ställning för solceller på tak

Inläggav FlashTec 24 nov 2014 01:38

Jo fast den utanför Enköping är väl minst tvåaxlig så att den verkligen kan följa solen, att montera en sån på ett tak kan ju tyckas lite overkill då dom gör sig bättre monterade på en stolpe väl förankrad i marken. I och med att lutningen på taket är mot söder så kan ju kanske den enklaste varianten vara att montera gångjärn längst ner på panelerna och sen ha någon form av hydraler som trycker dom uppåt för att följa solens bana årsårstidsmässigt.

Dessvärre såg jag nu i helgen att det är en skorsten som sticker upp på södersidan av taket, hade fått för mig att den satt på norrsidan, så den lär ju ta en del plats och skapa skugga på den övre raden efter kl 12 typ.

20*3 är ju en rätt stor yta annars ja, men ska man köra solceller så tycker jag man lika gärna kan sikta på net zero(finns det något svenskt uttryck? ), alltså skapa tillräckligt med ström för att kunna gå plus minus noll på elräkningen eller åtminstone komma så nära som möjligt.

Precis som mcb undrar jag om det finns några siffror på hur mycket man vinner med automatik på ställningen. Läste nämligen på någon svensk sida att det företaget hade slutat med såna grejer för vinsten va inte tillräckligt stor för att det skulle vara lönt att hålla på med.
FlashTec
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 nov 2014 18:21

Re: Automatiserad ställning för solceller på tak

Inläggav smidy 24 nov 2014 15:24

runt 30% med enkel axel och runt 36% med dubbel axel enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_tracker fanns massor med läsning där, sedan hur vetenskapligt det är vet jag inte. jag tror man måste överväga en hel del saker innan man slår till, det blir en hel del variabler att beakta, som jag ser det så bör man väga tracker kostnaden mot panelkostnad och jag TROR man vinner mer på att sätta 36% större yta med solceller mot att ha tracker, min teori grundar sig på o-optimala förhållanden som när det är mulet, med en större yta är chansen större att få något även vid mulet väder och KISS (keep it simpel stupid) mindre som kan krångla bättre är det, risken att det lägger av i ändlägena känns störst och där står man med sina paneler fullt mot öst eller väst..finns en liten vakuumrörspanel en bit från mig med tracker som nog stått mot öst i en par tre år, tror den skulle gett mer rakt söder..
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Automatiserad ställning för solceller på tak

Inläggav Bittämjaren 24 nov 2014 21:53

Jag har lite funderingar på detta också, för huset har ingen södervägg utan i mitt fall blir det en bra sydöst- eller sydväst vägg och låta några paneler svänga runt hörnet låter lockande att sätta upp. då kan jag åtminstone rikta in panelerna mot solen i c:a 5 timmar (kl 11:15 - 16:20 sommartid).
Hur jag än gör med fast montage kommer panelerna vara i skugga någon del av dagen och då kommer de i praktiken ge c:a 50 - 70% mot de borde kunna göra. "Kul" och se när sydöstväggens paneler är helt utan direktverkande sol redan kl 16:15 på sommaren. Det är trots allt många wattimmar som går förlorade.

Nåväl skulle jag bygga någon solföljare någon gång så kommer beskrivningen eller hur jag gjorde få en tråd här.
Just nu har för mycket träd (överallt i alla riktningar) som försämrar prestandan på panelerna. :(

Edit: Rättat skrivfel
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Automatiserad ställning för solceller på tak

Inläggav McB 31 dec 2014 14:38

Dom siffror jag hittar är allt från 10-50% beroende på var i landet man är och vilka axlar man följer på.
Skillnaden mellan dom olika axlarna är slående, ca 10% vinst på vertikalaxeln och från ca 20% och uppåt på horisontalaxeln.

Skillnaden mellan att följa horisontalaxeln mot att följa bägge är under 10%, det gör 2 axlade solfångare överflödiga enligt mitt sätt att se på det.

Att bygga en egen solföljare behöver inte kosta skjortan men om det blir billigare vet jag inte.
1 microkontroller arduino/plc med minst 2 analoga in
2 fotoresistorer
2 microbrytare för ändläge
1 stegmotor/servo + ev drivkrets/reläbrygga
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Automatiserad ställning för solceller på tak

Inläggav Bittämjaren 01 jan 2015 11:31

En enkelaxlad solföljare där motorn med växel ger en vridningshastighet lika med solens banhastighet skulle inte behöva någon komplicerad styrning, ett kopplingsur med någorlunda stabil klocka är vad som behövs till styrning.
Vill man vrida mer än 180° får man ha en 2 hastighetsmotor
Vid ett visst klockslag på morgonen startar framåtkörningen lika med solens "hastighet" och vid nästa klockslag på kvällen stoppas framkörningen och bakåtkörningen med ev. högre hastighet startar istället för att vrida tillbaka till startläget och vänta där tills det är dags att starta framkörningen igen.
Gränslägesbrytarna i ändlägena får stoppa vridningen i respektive riktning tills kopplingsuret slår om.

Okej då,.. det blir inte perfekt vinkel mot solen o.s.v. men det kan vara rätt många grader fel mot solen innan det i praktiken blir några mätbara försämringar från panelerna
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Automatiserad ställning för solceller på tak

Inläggav McB 01 jan 2015 14:50

Arduino eller någon av alla cloner är inget komplicerat att programmera om man jämför med PLCer som Simens eller mitsubishi, och om du behöver hjälp finns den på http://www.arduino.cc
Allt skrivs i en variant på C och är ganska logisk att förstå utan att behöva läsa in 5 böcker med syntax, finns ett litet exempel här viewtopic.php?f=24&t=2609#p33548
Dom är billiga på e-bay tex
1st arduino nano v.3 ca 34,37kr inkusive kabel och frakt .
8 analoga ingångar 14 digitala in/ut varav 6 med PWM ut valbart.

Drivkrets till motorn med PWM för mjukkörning 5,5-27V 43A kontinuerligt ca 74kr inklu frakt.

20 st fotoresitorer (hittade inte mindre förpackning) ca 6,89kr inklu frakt.

10 st microbrytare 3-pol för 2 inkopplling sätt ca 16,05kr inklu frakt.

1st steg/servomotor blir svårast & dyrast 320kg@24V 160kg@12V 92 varv/m @24V 46 varv/m@12V med inbyggd drivkrets ca 750kr inklu frakt.
Bör gå att hitta mycket billigare. Problemet är lasterna den ska hålla för, vinden är riktigt elak i byarna och segelytan blir stor.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Automatiserad ställning för solceller på tak

Inläggav Bittämjaren 06 jan 2015 18:03

Ja nu ville jag bara visa att det går att göra det enkelt för sig, men medge att det det låter enkelt med ett kopplingsur ett par gränlägesbrytare och en motor med växel (rätt varvtal) låter mycket enklare än hela din lista med material, eller hur McB. och att programmera ett kopplingsur är väl att klassa som enkelt.
Jag för min del hade valt att styra det hela med en PLC som ändå styr allt annat i min anläggning(i mitt fall en WAGO 750-881 med en massa analogt och digitalt på I/O sidan för att styra pelletsbrännaren) och hittar man inte någon motor med växel med rätt varvtal så får man bättra på med två fotoresistorer och reläer för att start stopp styra motorn för att följa solens bana.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Automatiserad ställning för solceller på tak

Inläggav McB 08 jan 2015 12:52

Jupp och jag ville visa att det inte behöver bli svindyrt men ändå skapligt exakt :D :D
Utväxlingen och ev motorn från en gammal pelletsskruv borde funka ganska bra med tanke på utväxlingen, sen om motorn går att köra baklänges vet jag inte!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron