El-lagring som kan vara tom?

El-lagring som kan vara tom?

Inläggav TimPellet 24 sep 2014 19:22

Vanliga batterier har ju egenheten att de helst skall vara fulladade hela tiden och bara inödfall laddas ur om de skall hålla.

Behovet man har om man har en nätansluten solcellsanläggning som är större än minimiförbrukningen för fastigheten är ju precis tvärt om.

Man skulle vilja ha ett lagringsmedium som i normalfallet var tomt, men om solcellsanläggningen någon gång skulle råka producera mer än jag förbrukar. Då skulle energinivån stiga, tills frysen, kylen eller värmepumpen givk på eller tills det möjligen blev kväll.

Ett vanligt batteri är bra i applikationer där man vill jämna ut förbrukningstoppar men här vill vi ju jämna ut produktionstoppar. Finns det några "batterier" som har den här omvända karakteristiken?
TimPellet
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 21 apr 2008 15:28

Re: El-lagring som kan vara tom?

Inläggav krikav 25 sep 2014 10:20

Nickel-Järn batterier kan vara helt tomma utan några problem vad jag vet.
Hur är det med Lithium...? Dom tar väl inte heller någon skada av att vara tomma?

En alternativ idé är att lagra energin mekaniskt, t.ex i ett trycksatt kärl.
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: El-lagring som kan vara tom?

Inläggav smidy 25 sep 2014 17:40

det finns lösningar för detta, men dom fungerar tvärtom mot hur du har tänkt, en "smart" inverter som använder ström efter prio och tillgång. t.ex batteri (solel) prio1 och nät prio2, så om batterierna är laddade så används bara batteriel, om batteriet börjar bli urladdat så kopplar den om till nätström, finns tom modeller som kan "skarva" med nätström t.ex du har en inverter på 1500 watt och förbrukar 1700 watt, då tas 1500 watt från batterierna och 200 watt från nätet. i denna tråd http://www.fieldlines.com/index.php/top ... msg1029851 inlägg 26 av chris olson så berättar han (på engeska) hur en sådan "smart" inverter fungerar.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: El-lagring som kan vara tom?

Inläggav TimPellet 29 sep 2014 22:26

En smart inverter löser inte riktigt problemet med en "stor" solcellsanläggning.

Som du säger så tar den solel om det finns, annars från batteriet och i tredje hand från nätet eller hur man nu vill lägga upp det.

Men för att man skall ha någonstans att spara el-överskottet så måste ju batterierna i princip vara tomma när överproduktionen börjar vilket i sin tur sliter mycket på batterierna.

Min tanke var bara att batterierna som de fungerar idag har en ganska bra karakterisitk för nästan alla är oftast fulladdade men ibland töms de ned för att sedan snart laddas upp (bilbatteri, verktygsbatt, truckar, och offgriddlösningar). Men den hushållsnära lagringen har ju en helt omvänd karakteristik så jag tänkte att det kanske fanns något smart i den riktningen.

All känd mekanisk lagring är väl väldigt inefektiv även om det bara är för korta perioder?

Det enklaste kanske är att kontrolera förbrukarna, att man helt enkelt har en extra elpatron i varmvattenberedaren där överskottet dumpas. Men då får man ju bara värme av sin högvärdiga el, det kan ju sägas motsvara 20% verkningsgrad eftersom man kunde kört sin "luft vatten värmepump" och värmt vattnet med i stället med COP 5 på sommaren så det är ju också lite tåkigt.
TimPellet
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 21 apr 2008 15:28

Re: El-lagring som kan vara tom?

Inläggav smidy 30 sep 2014 19:05

Tror det bästa är att styra förbrukning efter tillgång...tyvärr så är det nästan bara värme man kan styra på det sättet (som sas inte märks i det dagliga livet). Eftersom du har en lvvp så har du nog också någon slags akumulatortank. Hacka dig in i styrningen på lvvp:en så du kan styra den efter tillgång på energi, vid nätdrift så värmer du bara så varmt som du måste för varmvattnet, vid överproduktion tvångskör du lvvp:en till max rekommenderad temp för kompressorns välbefinnande. Men jag förstår inte varför du skall ha en stor anläggning om du inte kan sälja överskottet..skulle det inte vara bättre att satsa på en måttligare solelsanläggning och sätta resterande yta på vattenburna solfångare, "bättre" värme än både elpatron och lvvp.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: El-lagring som kan vara tom?

Inläggav Göran 08 okt 2014 18:36

En tryckluftstank kan vara tom, men vilka grejer krävs för att kunna lagra några större mängder energi och vad skulle det kosta och vilken skulle verkningsgraden bli?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: El-lagring som kan vara tom?

Inläggav Jonas L 11 okt 2014 10:25

Att komprimera något ger usel verkningsgrad. De mer verklighetsnära lösningarna bygger på att pumpa upp vatten till en upphöjd reservoar. Den lösningen mår bra i alla laddningstillstånd och läcker inte (om rören inte läcker då...).

För kortare tidsintervall kan man använda superkondensatorer. Jag är långtifrån expert på dessa så ta det här med en nypa salt. Superkondensatorerna tar inte skada av att vara tomma och har inga begränsningar på laddning/urladdning utöver en maximal ström. Tyvärr finns det en del läck men det är inget problem om de är tomma. Än så länge är de lite för dyra. De tar plats och vikt vilket är knepigt i hybridbilar men inte gör något i en fast installation.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: El-lagring som kan vara tom?

Inläggav TimPellet 18 okt 2014 21:59

Hej

Jag min fråga var inte tänkte så där "hur skall jag göra i mitt system"
Utan mer en generell fråga på systemnivå, solceller i nätanslutna installationer kräver ju antingen att man kan sälja strömmen ut på nätet till ett högt pris (vilket i de flesta kalkyler innebär någon form av stöd). Eller så kan "alla" bara installera så mycket att de aldrig producerar mer än vad de konsumerar.

Fanns det någon form av mellanlagring som normalt står tom så så skulle man ju generellt kunna instalera en större anläggning utan att vara beroende av inmatningstariffer.

Superkondensatorer kan ju vara en väg framåt men forskning på dem tycks ju primärt vara i för elhybrider där, som du säger, vikt är väldigt viktigt.
Det är korta perioder som energi skall lagras i dessa så lite läckage "är inget problem".

I en fast installation är ju pris helt avgörande och vikt i det närmaste oinintressant, finns det några billiga men klumpiga kondensatorer som skulle kunna vara ett alternativ till detta?

Tim
TimPellet
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 21 apr 2008 15:28


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron