Parallellkoppla batterier?

Parallellkoppla batterier?

Inläggav Magna-Flash 01 sep 2014 18:40

Hej!
Jag har fått tag på 4 st mycket fina 12V 92Ah batterier från en telefonväxel. Nästan nya... :D
Jag kommer koppla dom parallellt mot regulatorn och det borde ju vara helt OK eftersom dom är identiska.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCMQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.eurobatterietechnik.de%2Finfo%2Fpdf%2Ft_data_eng_62.pdf&ei=LKEEVImdF4XmywOb7oD4BA&usg=AFQjCNHuEbLnFkZqulCl2ZaoUYWx85EnRQ&sig2=mgrMepWEmfD7T4iNMSsx1w&bvm=bv.74115972,d.bGQ&cad=rjt

Men - om jag vill utöka kapaciteten (vill upp till typ 600Ah - ska köra kylskåp)... Kan jag koppla på ett 250Ah parallellt hursomhelst eller vad ska jag tänka på?
Kommer nog inte hitta likadana batterier som jag har...
Magna-Flash
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 jan 2009 00:04

Re: Parallellkoppla batterier?

Inläggav smidy 01 sep 2014 19:51

nej du skall inte parallel koppla batterier hur som helst, dom skall vara av exakt samma typ och skick. bästa är det om dom är helt nya och är man noga så vill man att dom är ur samma batch.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Parallellkoppla batterier?

Inläggav Bittämjaren 01 sep 2014 21:55

Jag har parallellkopplat några olika batterier i min anläggning, och så dåliga erfarenheter har jag (ännu) inte av detta. :|
2st 12V 60Ah Start + 2st 12V 100Ah Start + 4st 6V 210Ah AGM
Varje grupp består av samma batterityp och ålder men i övrigt är de olika.
Oavsett om de är ihopkopplade eller inte så hade de laddads till samma slutspänning hos mig c:a 28,4V (min shuntregulator är inte helt stabil, det går att läsa om på annat ställe i forumet) och då kan jag lika gärna ha dem ihopkopplade.
Okej de kan ha lite olika spänning och blir då olika urladdade vid belastning men när den första av dem har kommit en bit före med urladdningen och då ökar strömuttaget på de andra, och vid uppladdningen igen så blir de ändå fulladdade och "stabiliserade" p.g.a. den konstanta slutspänningen.
smidy Ska vi kalla detta för att parallellkoppla hur som helst ? Är jag över gränsen :?: :shock: :wink:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Parallellkoppla batterier?

Inläggav nils l 10 sep 2014 22:36

Tänk på att anslutningarna till batteripacken ska vara åtskilda så att pluspolen är i ena änden av batteripacket och minuspolen ska vara i den andra änden. Detta för att jämna ut resistansen i anslutningarna mellan batterierna och göra så att batteripacket laddas i och ur så jämnt så möjligt.
nils l
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 23 aug 2011 22:09


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster