Beställt 4 solpaneler

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav krikav 21 mar 2014 10:57

Göran skrev:Väljer du en bra regulator kan du använda vilka batterier du vill, dock ej bilbatterier/startbatterier.


Såg just detta,
Varför kan man ej köra med startbatterier/bilbatterier?

Att det sliter något fruktansvärt på bilbatterierna har jag förstått. Men finns det andra anledningar att undvika dessa batterier?
Tänker så att de inte kan skada övrig utrustning på något vis...?
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav smidy 21 mar 2014 16:34

nej det finns ingen annan anledning än att bil/startbatterier inte är designade för cycklingsdrift, så din utrustning kommer inte att ta skada av det, det enda som tar skada är din plånbok och ditt tålamod med en dåligt fungerande solelsanläggning. som vanligt så smakar det så kostar det, men när det gäller batterier och regulatorer så stämmer utrycket "jag har inte råd att köpa billigt" väldigt bra, man får helt enkelt så bra utrustning som man betalar för, om man köper billigaste regulatorn man hittar på ebay och billigaste startbatteriet på biltema så kommer man att bli besviken och få uppfattningen att solel inte fungerar till något praktiskt alls, av den enkla anledningen att det inte fungerar för att regulatorn kokar batteriet när solen skiner och tömmer batteriet för mycket på natten, dessutom ett batteri som är designat för att lämna (mycket)energi 10-15sek för att sedan genast laddas upp igen, tvärt emot vad som gäller i en solelsanläggning. jämförelse med bil-solelsanläggning: bilen behöver 300-400A några sekunder för att starta, sedan börjar generatorn ladda med 60A och uppåt beroende på bil, med 60A+ så är batteriet laddat på någon minut på det som starten tog, från det att motorn startat och generatorn börjat ladda så är det generatorn som förser bilen med elenergi, inte batteriet som startade bilen, som synes så annvänds batteriet väldigt lite i en bil, i en solelsanläggning använder man batteriet 24h/7, på dagen laddar man 6-8 timmar resten av tiden laddar man ur, vid mulet väder kan det "stackars" batteriet bli tvunget att leverera elenergi flera dagar utan laddning, det är då det är bra med en bra(dyr) regulator som "förstår" hur mycket elenergi man kan ta ur batteriet utan att det skadas och "förstår" hur batteriet skall laddas när solen väl tittar fram, då även "deep cycle" batterier mår bäst om dom laddas och laddas ur på rätt sätt, men det finns inget rätt sätt att ladda ur ett bilbatteri annat än ett ögonblik för att sedan ladda upp genast.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav rolle50 21 mar 2014 18:35

Jättebra förklarat om Bilbatterier :)
Användarvisningsbild
rolle50
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 01 okt 2011 11:45
Ort: Trollhättan

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav Bittämjaren 21 mar 2014 19:40

Utmärkt smidy, applåder till dig :) 8) :) :!:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav Göran 22 mar 2014 01:04

Större paneler har 60 celler och egentligen inte avsedda för batteriladdning, de är gjorda för nätanslutna system då många paneler seriekopplas upp till hundratals volt och då spelar det ingen roll att varje panel "bara" ger 30 volt.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav krikav 22 mar 2014 12:59

rolle50 skrev:Jättebra förklarat om Bilbatterier :)

Kan bara hålla med. Konkret och bra förklaring smidy!

Nu är jag också mindre orolig att exprimentera med de gamla bilbatterier jag har liggandes hemma.
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav krikav 22 mar 2014 13:00

Göran skrev:Större paneler har 60 celler och egentligen inte avsedda för batteriladdning, de är gjorda för nätanslutna system då många paneler seriekopplas upp till hundratals volt och då spelar det ingen roll att varje panel "bara" ger 30 volt.


Finns det något som gör att 60 cells-moduler (eller ännu större) är olämpliga för batteriladdning?
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav smidy 22 mar 2014 15:11

spelar mindre roll om du har en regulator som klarar av det dvs en MPPT regulator, http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... cts_id=351 klarar av 150V från solpanelerna, men vill också påpeka att likström (som detta är) är mycket nyckfullare än växelström när spänningnen stiger över 48V, så tänker du gå över 48V öppen spänning från solpanelerna så föreslår jag att du läser på lite om likström, det blir lixom farligt på riktigt när spänningen stiger med likström, det är inte ogörbart eller dyrt i sammanhanget om man gör det på rätt sätt, men gör man på fel sätt är risken stor att man dör.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav McB 22 mar 2014 18:49

Tror det var Karro som länkade till en film på tuben där dom får en riktigt fet ljusbåge vid urkoppling av solpaneler!
Kan bara inte hitta tråden med länken?

Edit: hittade filmen http://www.youtube.com/watch?v=bNzK0uJzDas
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav Göran 25 mar 2014 13:02

Bra smidy, både om bilbatterier och att du betonar faran med likspänning, att den inte är att leka med.
Det finns alltför många som kopplar själva, som inte borde göra det och 12 volt från batteriet är tillräckligt för att bränna upp huset. Ligger man och sover då, kan man dräpa sig redan vid så låg spänning. Jag har inte visat faran med det här, så jag tror att jag gör en film där jag låter det börja brinna, men jag vill inte bränna ned huset, inte ens om jag är vaken och att seriekoppla solpaneler till hög spänning, kortsluta dem och sedan försöka bryta ljusbågen med händerna, kan jag direkt säga att jag inte kommer att göra. :P

Jag kan dra en kort historia från min tid vid polisen där jag var civilanställd. Det hade varit en lägenhetsbrand någonstans i Stockholm och i den bodde en alkoholiserad äldre man som orsakat branden genom sängrökning. Lägenheten var totalförstörd, men mannen hade klarat sig. För att få mannen att förstå hur farligt det är att sängröka och hur det hade kunnat sluta, visade polisen upp en bild av ett förkolnat lik för honom. Mannen vinglade lite med huvudet, full som han var och när han fått in skärpan på bilden, pekar han på det förkolnade liket och utbrister - Nej, det där är inte jag!
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav smidy 25 mar 2014 19:56

:oops: tackar för berömmet! anledningen att jag ville belysa likströmmens farlighet är att dom flesta verkar helt ovetande att det är skillnad på hur växelström och likström beter sig, speciellt när spänningen stiger, växelström är rätt beskedligt långt upp i spänning t.ex ett kraft-utag på 400V 16A har sina kontakter väldigt när varan, kanske 1cm och det är möjligt att "fingra" väldigt nära kontaktytorna i ett sånt utag som är godkänt av allehanda instanser, om man inte vet att likström är annorlunda så kanske man tycker att ett sånt utag godkänt för 400V 16A måste vara ootrooligt säkert med "bara" 150V 10A likström, men antagligen ser ett sånt utag med 150V likström ut som något ur skapelseberättelsen och om man får för sig att röra det så är det nog bäst att ha en stark tro på reinkarnation :wink:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav Bittämjaren 25 mar 2014 21:41

Som fortsättning på det Göran och smidy har sagt så gör jag en annan jämförelse med div elektromekaniska komponenter, det kan stå så här på en komponents brytförmåga: 2A 250V AC / 1A 30V DC, eller 10A 300V AC / 4A 32V DC eller liknande, det visar på hur stor skillnad det är att släcka ljusbågen vid brytning av strömkretsen vid AC (växelström) eller DC (likström).
Växelström ger upphov till ljusbågar på samma sätt som likström men släcks vid nästa nollgenomgång på spänningsperioden (för det mesta).
Likström har inga nollgenomgångar och är segare eller "klibbigare" att bryta upp och ljusbågens förmåga att slockna står i omvänt förhållande till hur stor induktans (bl.a. längd på kabel) man har i strömkretsen. har man en motor eller elektromagnet som last så kan det bli riktigt besvärligt att få ljusbågen att slockna när man ska bryta strömkretsen till denna.

Som exempel; ta ett bilbatteri och koppla in en drossel (induktans) på ett antal mH i serie med batteriet så har du en fullt fungerande elsvets (pinnsvets), här har man nytta av att ljusbågen inte slocknar vilket induktansen fixar.
Samma sak gäller också om man vill göra en bågljuslampa.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav krikav 26 mar 2014 00:07

Allt detta prat om vådan av att ha hög spänning kommer nog ge mig mardrömmar inatt.

Jag har nu glömt bort varför jag fick tipset om att seriekoppla dem två och två.
Varför inte hålla alla 4 parallellkopplade och köra 24 (30) Volt hela vägen...?
Vad är det för fördelar med att växla upp till 60 Volt innan MPPTn som jag isåfall skulle gå miste om?

Tycker det låter betydligt sundare att hålla allt på 24Volt.
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav smidy 26 mar 2014 07:18

låter som vi skrämt dig onödigt mycket, ja det är farligt men om man gör rätt med rätt utrustning så är det inte farligt, anledningen att jag slog på så stora trummor är att folk gärna vill tro att solceller och vindkraft för batteriladdning är helt ofarligt "det är ju bara batteriström" och så var det (nästan) sålänge 12V var "standard" i sol och vindkraft för "hemmabruk", men nu har tekniken kommit framåt med MPPT och invertrar och övrig utrustning för högre spänningar, vilket är bra, hög spänning=lägre förluster, förlusterna reduceras till viss mån redan vid installationen iom att man kan använda klenare kablar och som bekant så är koppar(kabel) dyrt, sedan kommer den högre spänningen att spara energi varje dag anläggningen är i bruk. så visst skall du köpa en bra MPPT regulator och koppla din paneler till så hög spänning som regulatorn klar med rätt god marginal, marginalen bör du ha för vinterbruk då solpaneler ger högre spänning när dom kyls ner, skulle nog inte kännas så bra att förstöra sin dyra regulator för att man var girig och lade sig så nära regulatorns toppspänning att risken finns att spänningen från solpanelerna kan stiga högre vid en köldknäpp med strålande sol.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav krikav 26 mar 2014 09:16

Aha, så anledningen att jag skulle gå på seriekopplade två och två, var för att komma upp lite i volt och på så vis undvika förluster?

Om det bara är på så vis, så tror jag nog hellre att jag köper lite grövre kablar. Och tar en större kostnad i ett inledningskede, för att hålla systemet så enkelt som möjligt.
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

FöregåendeNästa

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster