Beställt 4 solpaneler

Beställt 4 solpaneler

Inläggav krikav 27 feb 2014 15:28

Har beställt 4 stycken 250watts 24v paneler nu.

Har tänkt försöka köra en del saker på 24v, men behöver säkert en omformare till 230v med.
Osäker på hur pass stor batteribank jag borde skaffa...

Vilken kring-utrustning kan tänkas lämpa sig för ett sånt här system?
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav Bittämjaren 27 feb 2014 23:56

Du säger inget om driftdata på panelerna 24V... så frågorna hopar sig. :?
Är de avsedda för 24V laddning eller är deras driftspänning detta vid (full) last ?
Panelerna bör ge mer än 30V för att ha "utrymme" att ladda batteribanken med, normalt brukar det vara c:a 36V fullast.
24V är en praktisk systemspänning även om det finns mer 12V prylar att köpa i affären, samt är mer praktist att omvandla till 230V
På andra trådar i det här forumet kan du se hur jag har ställt till det hemma. 8)
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav krikav 05 mar 2014 13:40

Här är datablad på panelerna:
http://www.solarworld.sg/fileadmin/down ... oly_en.pdf

Jag är lite emot vanliga blybatterier, eftersom hållbarheten känns ytterst begränsad (5-10 år om man har tur?)
Nickel-Järn batterier med uppemot 100 års livslängd verkar bättre, men verkar svåra att få tag på, och dyra som tusan!

Funderar lite på om det kanske vore värt att köra nätanslutet.. Men då kanske 4 paneler är lite i minsta laget.
Vill ha batterier med, för att kunna klara mig under strömavbrott!


Men basala frågor som jag gärna vill ha åtminstonde en fingervisning på, så att jag kan fundera vidare...
"Vilken laddregulator bör jag ha?"
"Vilken omformare passar detta?"
"Vilka batterier kan tänkas passa?"

Personliga önskemål är robusthet, resiliens, hållbarhet.
Köper gärna grejor som är dubbelt så dyra som vanligt alternativ, om jag kan vara säker på att jag får saker av högsta kvalité.
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav rolle50 06 mar 2014 16:38

pppp.JPG
till salu 3 st 1500 kr prutat o klart
pppp.JPG (69.05 KB) Visad 15515 gånger


Jag har 3 st IVT MPPT som jag köpte på conrads-Lager rensning 1500 hela paletet,då får du 10 20 30 Amp.
Användarvisningsbild
rolle50
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 01 okt 2011 11:45
Ort: Trollhättan

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav Göran 07 mar 2014 01:40

Solpanelerna lär ge ca: 30 volt, så du behöver seriekoppla dem två och två och sedan parallellkoppla dem. Till det bör du ha en MPPT-regulator som klarar solpanelernas öppna spänning (när det är kallt ute) och 60A. Väljer du en bra regulator kan du använda vilka batterier du vill, dock ej bilbatterier/startbatterier.

Storlek på växelriktaren avgörs av batteribankens storlek, men ren sinus är att rekommendera, om den inte enbart ska driva resistiva laster (som glödlampor, kaffebryggare, värmeelement). Personligen gillar jag Victron.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav krikav 08 mar 2014 19:14

Göran skrev:Solpanelerna lär ge ca: 30 volt, så du behöver seriekoppla dem två och två och sedan parallellkoppla dem. Till det bör du ha en MPPT-regulator som klarar solpanelernas öppna spänning (när det är kallt ute) och 60A. Väljer du en bra regulator kan du använda vilka batterier du vill, dock ej bilbatterier/startbatterier.

Storlek på växelriktaren avgörs av batteribankens storlek, men ren sinus är att rekommendera, om den inte enbart ska driva resistiva laster (som glödlampor, kaffebryggare, värmeelement). Personligen gillar jag Victron.


Varför behöver jag både parallellkoppla och seriekoppla?
4 i serie borde väl ge 30V, och 4*8 Amp, 32 Amp?
4 parallellt borde ge 4*30 = 120V och 8 Amp.
2 parallellt och sedan serie borde väl ge 60V och 16 Amp? Varför behöver jag göra så? :) Känns som att det är något jag missar!

Jag har snöat in på NiFe batterier, och siktar på ett paket med 20 stycken 1.2volt celler för 24v, det verkar som att dessa batterier mår bra av att laddas med 1.65v eller mer per cell, dvs 33V.
Sedan har jag inte riktigt förstått varför man _måste_ ha en MPPT-regulator heller. Kan man inte bara seriekoppla dessa 4 paneler, och ladda 24v batteriet med de 30volt man får ifrån solcellerna direkt? Varför behöver jag denna extra komplexitet i systemet?

Batteribanken är tänkt att vara på 24*300 = 7.2kWh.
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav OlleP 11 mar 2014 20:37

Du måste ha en regulator för att rädda batterierna. det finns även billigare och inte lika effektiva som mppt.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav Bittämjaren 12 mar 2014 00:29

Seriekoppling ger högre spänning och Parallellkoppling ger högre ström. :!:

Det går att koppla solelpanelerna direkt till batteriet,.... Solen grillar, panelerna ger ström, batteriet laddas, och kaffet med bulle smakar bra,.... jaha så här långt allt bra,... 8) men se'n då ??? :|

1. det minsta problemet... batteriet kommer att bestämma arbetsspänningen = panelen utnyttjas inte helt optimalt vad det gäller effekt.
2. ett större problem... när batteriet är fulladdat så fortsätter laddningen ändå och batterispänningen stiger till oanade höjder och batteriet "kokar" sönder.
3. ett annat problem... när det blivit mörkt så går det en läckström tillbaka till solelpanelen och laddar ur batteriet.

En MPPT styrning mellan solelpaneler och batteri löser problem 1 (om det nu ÄR ett problem).
En dumplast med styrning som man har till vindsnurror löser problem 2.
En diod i serie med anslutningen från solelpanelen löser problem 3.

För övrigt så är jag inne på Göran's linje när det gäller hur du ska göra för optimalt resultat.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav krikav 17 mar 2014 21:39

Bittämjaren, tack för att du klarar upp för mig problem 1, 2 och 3.
1 är så litet att jag inte ser det som ett problem.
2 var, som jag förstod det, inget problem med nickel-järn batterier. Då de tål att överladdas.
3 låter ju marigt, men som sagt, en diod löser det.

Jag kommer nog välja att köra med regulator, men det är ändå kul att veta VARFÖR man egentligen har den. :)

Men jag har fortfarande inte förstått det Göran sa...
Göran skrev:Solpanelerna lär ge ca: 30 volt, så du behöver seriekoppla dem två och två och sedan parallellkoppla dem.


4 paneler som vardera ger 30Volt och 8Amp, seriekopplat två och två och sedan parallellkopplat, borde ge mig 60volt och 16 ampere.
Varför "Behöver" jag göra det?
Fungerar detta bättre med regulatorn?
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav krikav 17 mar 2014 21:40

Nu när jag läser det igen, så verkar det ytterst troligt att Göran talade om 12volts batterier.
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav Bittämjaren 17 mar 2014 22:24

Är det någon som säljer nickel-järn accumulatorer i sverige idag ?... i så fall vem ?

En eller flera parallellkopplade 30V paneler kommer att ha väldigt lite spänningsutrymme att ladda 24V batterier med. Det är därför tror jag Göran pratar om att "du behöver seriekoppla dem två och två och sedan parallellkoppla dem".
Jag har 29,5V (maxeffekt) paneler som jag ska koppla in direkt på 24V batterierna och se hur de uppför sig med laddström o.s.v. vid olika solinstrålning jämfört med de som har 36V vid maxeffekt och som är avsedda för batteriladdning, det ska bli intressant. :?
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav Göran 18 mar 2014 11:16

I princip skulle du kunna köra utan regulator och bara med dioder som hindrar strömmen från att gå bakvägen nattetid, men dioder stjäl 0,7 volt och kvar har du då bara 28,7 volt (solpanelen ger 29,4V). Risken är att batterierna aldrig blir fullt laddade och därför rekommenderade jag att du seriekopplar två stycken paneler, så du får upp spänningen.

Vid seriekoppling av två solpaneler dubblas spänningen, men inte strömmen.
Regulator är ett måste när solpanelerna seriekopplas annars laddas batterierna upp till solpanelernas spänning, 58-59 volt och de blir förstöra.
Med en "vanlig" regulator får du bara ut den ström solpanelerna ger seriekopplade och eftersom strömmen inte höjs när man seriekopplar solpaneler, kommer den andra panelen bara att elda åt kråkorna. Du har två solpaneler, men får bara ut ström från en. Med en MPPT-regulator höjs strömmen till batterierna så du får ut effekten från båda solpanelerna.

230W-panelerna ger en öppen spänning på ca: 35 volt. Två stycken ger därmed 70 volt och fyra stycken 140 volt. De ger till och med lite mer än 35 volt, så fyra seriekopplade paneler kommer kritiskt nära 150 volt och vid kallt väder kommer 150V-gränsen att passeras. Få regulatorer klarar en högre öppen spänning från solpaneler högre än 150 volt och därför rekommenderade jag att de seriekopplades två och två, som sedan parallellkopplas.

En MPPT-regulator är därmed ett måste, vill jag påstå, men den måste klara uppemot 100 volt öppen spänning och strömmen från fyra stycken solpaneler, ca: 35A. Jag skrev 60A förut och det för att regulatorn inte ska grillas på max hela tiden.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav krikav 18 mar 2014 12:21

Bittämjaren skrev:Är det någon som säljer nickel-järn accumulatorer i sverige idag ?... i så fall vem ?

En eller flera parallellkopplade 30V paneler kommer att ha väldigt lite spänningsutrymme att ladda 24V batterier med. Det är därför tror jag Göran pratar om att "du behöver seriekoppla dem två och två och sedan parallellkoppla dem".
Jag har 29,5V (maxeffekt) paneler som jag ska koppla in direkt på 24V batterierna och se hur de uppför sig med laddström o.s.v. vid olika solinstrålning jämfört med de som har 36V vid maxeffekt och som är avsedda för batteriladdning, det ska bli intressant. :?


Har inte hittat någon som säljer nickel-järn accumulatorer i sverige, nej. Det får bli import isåfall.

30V ger för små marginaler att ladda ett 24v batteri på ett bra vis. Därför vill man gärna seriekoppla, ok.
Jag är nyfiken på hur ditt expriment går! :)
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav krikav 18 mar 2014 12:54

Göran skrev:I princip skulle du kunna köra utan regulator och bara med dioder som hindrar strömmen från att gå bakvägen nattetid, men dioder stjäl 0,7 volt och kvar har du då bara 28,7 volt (solpanelen ger 29,4V). Risken är att batterierna aldrig blir fullt laddade och därför rekommenderade jag att du seriekopplar två stycken paneler, så du får upp spänningen.

Vid seriekoppling av två solpaneler dubblas spänningen, men inte strömmen.
Regulator är ett måste när solpanelerna seriekopplas annars laddas batterierna upp till solpanelernas spänning, 58-59 volt och de blir förstöra.
Med en "vanlig" regulator får du bara ut den ström solpanelerna ger seriekopplade och eftersom strömmen inte höjs när man seriekopplar solpaneler, kommer den andra panelen bara att elda åt kråkorna. Du har två solpaneler, men får bara ut ström från en. Med en MPPT-regulator höjs strömmen till batterierna så du får ut effekten från båda solpanelerna.

230W-panelerna ger en öppen spänning på ca: 35 volt. Två stycken ger därmed 40 volt och fyra stycken 140 volt. De ger till och med lite mer än 35 volt, så fyra seriekopplade paneler kommer kritiskt nära 150 volt och vid kallt väder kommer 150V-gränsen att passeras. Få regulatorer klarar en högre öppen spänning från solpaneler högre än 150 volt och därför rekommenderade jag att de seriekopplades två och två, som sedan parallellkopplas.

En MPPT-regulator är därmed ett måste, vill jag påstå, men den måste klara uppemot 100 volt öppen spänning och strömmen från fyra stycken solpaneler, ca: 35A. Jag skrev 60A förut och det för att regulatorn inte ska grillas på max hela tiden.


Då är jag med i matchen! Serie/parallellkoppling är till för att bättre passa batterier och regulatorer.
Får kika efter en MPPT regulator som klarar 100v öppen spänning och 60A då.

En ensam sådan här panel ger 30v, och lite mer än 35v öppen spänning.
Som jag förstått det så är 30v lite lite, för att lyfta ett 24v batteri till fulladdat.

Hur pass lågt skulle man vilja ha batteriet, för att det ska fungera bra med 30v..?
Ett 20v batteri kanske? Eller är det att ta i på nedsidan?
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Beställt 4 solpaneler

Inläggav Bittämjaren 18 mar 2014 17:33

krikav "Jag är nyfiken på hur ditt expriment går!" ööhh vänta lite, det har inte börjat än men jag kommer att svara med ett inlägg här framöver.

Göran Vad menar du med en vanlig regulator:
Med en "vanlig" regulator får du bara ut den ström solpanelerna ger seriekopplade och eftersom strömmen inte höjs när man seriekopplar solpaneler, kommer den andra panelen bara att elda åt kråkorna. Du har två solpaneler, men får bara ut ström från en. Med en MPPT-regulator höjs strömmen till batterierna så du får ut effekten från båda solpanelerna.

Den enda omvandlare som inte ändrar strömmen mellan ingång och utgång när spänningen ändras är linjär serieregulator eller varabelt motstånd.
En switchmode omvandlare (PWM) av step down typ kommer att höja strömmen i proportion till spänningssänkningen på utgången. Och är den försedd med en funktion som letar upp bästa spänning/strömförhållande på ingångsidan för bästa effektuttag då är det en MPPT.
Senast redigerad av Bittämjaren 23 mar 2014 13:57, redigerad totalt 1 gång.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Nästa

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster