Solelpanel spänning vid olika % effekt ?

Re: Solelpanel spänning vid olika % effekt ?

Inläggav Bittämjaren 29 mar 2014 10:39

Jag kan tillägga att panelerna ger 5 - 6 % av sin maxeffekt INNAN solen har kommit runt hörnet och börjat lysa direkt på dem.
Så här mycket ger sekundärinstrålningen på panelerna som är monterade på sydvästra väggen en molnfri dag kl 09:30. 8)
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Solelpanel spänning vid olika % effekt ?

Inläggav krikav 02 apr 2014 11:54

Bittämjaren skrev:Jag har 2st av 3 värmespiraler på 230V 3kW parallellkopplade i värmepatronen som ger 8 ohm total resistans.


Får börja med att säga att jag inte kommer koppla något innan jag noggrant undersökt alla säkerhetsrisker och rådgjort med en granne som är elektriker.
Säger detta för att ni inte ska vara oroliga att diskutera. :)

Har en gammal rostig ackumulatortank som har två stycken 4.5kW elpatroner, vardera för 380v 3-fas.
Mätt upp 65.5 Ohm över vardera.

Funderar på vad man har för möjligheter att koppla dessa med 30V 250W paneler.
Den höga resistansen på 65.5 Ohm krånglar till det...

Ett första försök att räkna från min sida:

8 paneler ger 2000W topp-effekt.
Kopplar jag dem i serie upp till 8*30 = 240V.
Effekt på ett element i patronen borde då bli: 240*240/65.5 = 880W.
Kör jag parallellt på två element i patronen borde jag då få 1760W, dvs nära nog vad panelerna ger i effekt...

Någon miss i beräkningarna?
Vilka andra alternativ finns?
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Solelpanel spänning vid olika % effekt ?

Inläggav Bittämjaren 02 apr 2014 22:32

Min värmpatron var stjärnkopplad där varje spiral var 3 kW 220 V 13,6 A 16 ohm.

Hos dig har du: 4,5 kW 380 V 65,5 ohm ... den måsta vara deltakopplad fortfarande, en ensam spiral borde vara 96 ohm vid 380 V

8 st seriekopplade paneler till 3st parallellkopplade värmespiraler i din 4,5 kW värmepatron = 32 ohm, ger 1800 W 240 V 7,5 A när solen lyser nästan max.

Överhettningsskyddet får du koppla ur för den är inte avsedda för liksröm, skulle den lösa ut så startar en ljusbåge som kanske slocknar först när solen går ner eller när skyddet är helt utbränt eller du kastar en filt över panelerna. :?

Du har räknat rätt efter de värden du mätte upp tycker jag. :wink:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Solelpanel spänning vid olika % effekt ?

Inläggav krikav 02 apr 2014 23:08

Gött, nu har jag kommit såpass långt att jag förstår denna tråds ursprungliga fråga.
Nämligen, hur förändras volten vid uttagen effekt... :)

8 paneler, 240V, 33Ohm ger 7.3Amp.
Men om solen inte skiner så mycket, och solpanelerna istället levererar 4 ampere.

Sjunker volten då? 33*4 = 132V ?
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Solelpanel spänning vid olika % effekt ?

Inläggav Bittämjaren 02 apr 2014 23:57

Ja :!:

Har du en regulator inkopplad har den till uppgift att koppla in och ur strömmen till lasten med variabelt förhållande (PWM) och då "ser" solpanelerna en annan resistans (last) än vad du fysiskt har inkopplat.
Ett exempel: anta att PWM switchen jobbar 50% till 50% från, då har du halva värdet på strömmen (medelvärde) och då "ser" panelen den dubbla resistansen på din last.
Regulatorns MPPT-algoritm kommer att flytta omkring pulsbreddsförhållandet tills spänning-ström faktorn från panelerna blir som högst och din last kommer via PWM-förhållandet att skenbart ha rätt resistans för detta.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Solelpanel spänning vid olika % effekt ?

Inläggav Bittämjaren 06 apr 2014 11:01

krikav, du nämner något om... "denna tråds ursprungliga fråga"

Det jag ursprungligen tänkte mig var det här:

Solpaneler -----*----> regulator med MPPT funktion ---> någon last, t.ex. batterier
mätpunkt här--^

Hur reglerar styrningens MPPT-algoritm arbetsspänningen från panelerna vid olika solinstrålning för att uppnå högsta effektuttag ?

Göran i ditt första inlägg säger du: "... Jag ska testa det här ordentligt framöver ..."
visserligen har väl "framöver" inte inträffat ännu, men något delresultat kanske finns att visa mig/oss. :?

Det har varit en del annat i den här tråden sen starten men det är kul att man kan "ta ut svängarna" med alla inlägg. 8) :wink:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Föregående

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron